Kansainvälisen matkailumarkkinoinnin koulutus – matkailupalvelujen ammattitutkinto

Matkailualan ammattilainen! Pyritkö kansainvälisille markkinoille? Onko tavoitteenasi saada asiakkaita Keski-Euroopasta? Raseko järjestää saksankieliseen Keski-Eurooppaan suunnatun matkailumarkkinoinnin koulutuksen. Koulutus antaa sinulle valmiudet kehittää yrityksesi markkinointia erityisesti Euroopan saksankielisillä alueilla.

Kohderyhmä:

Koulutus on tarkoitettu matkailualan yrittäjille tai alan yrityksissä markkinoinnin tehtävissä toimiville.

Tavoitteet:

Tavoitteena on suorittaa matkailupalvelujen ammattitutkinto (150 osaamispistettä) tai tutkinnon osia.

Toteutus:

Opinnot toteutetaan oppisopimuskoulutuksena. Ammatilliset valmiudet osoitetaan näytöillä omassa yrityksessä tai työpaikassa.

Koulutus sisältää noin 10 lähipäivää Salossa, etätehtäviä sekä työpaikalla oppimista omissa työtehtävissä. Yhteistyössä on mukana Yrityssalo.

Kustannukset:

Oppisopimuskoulutus on maksutonta niin opiskelijalle kuin työnantajalle. Myös yrittäjä voi opiskella oppisopimuksella.

Hae mukaan:

Hakeutuminen on suljettu.

Sisältökuvaus:

Matkailupalvelujen ammattitutkinto.
Tutkinnon perusteet (OPH): https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/esitys/4028280/reformi/rakenne

Tutkinnon kaikille pakollinen osa:
Matkailun asiakaspalvelutehtävissä toimiminen (50 osp)

Lisäksi seuraavat valinnaiset tutkinnon osat:
Matkailun markkinointi- ja myyntitehtävissä toimiminen (45 osp)
Kansainvälisen kaupan assistentin tehtävissä toimiminen (25 osp) (liiketoiminnan ammattitutkinnosta)
Tuotteistaminen (30 osp) (yrittäjän ammattitutkinnosta)

Lähipäivät:

Paikka: Lähipäivät pidetään Salossa, tarkempi paikka ilmoitetaan myöhemmin.

Koulutuksen aloituspäivä (2.4.2019)
• Koulutuksen sisällön läpikäynti, kouluttajien esittelyt, etätehtävät ja muut käytännön asiat

Matkailuyritys goes digital (osa I / 1 pv) 14.5.2019 klo 9-16
FlowHouse Oy / Jouni Kärkkäinen ja Eveliina Saarimaa
• Matkailuyrityksen arjen digitaaliset kv-työvälineet ja digikunto
• Mitä sähköisiä kanavia saksalaiset käyttävät?
• Mistä saksalaiset varaavat matkansa?
• Online-varauskanavat ja oma verkkokauppa
• Seuranta, mittaaminen ja analysointi

Asiakaslähtöisyys matkailualalla (2 pv) 2. – 3.9.2019
Sähköinen Liiketoiminta Oy / Kirsi Mikkola
• Matkailualueen vetovoimatekijöiden tunnistaminen
• Matkailupalvelujen kilpailutekijät ja erottautuminen (USP)
• Erilaisten asiakasryhmien määrittäminen
• Asiakaslähtöinen sisällöntuotanto
• Asiakastyytyväisyyden mittaaminen ja kannattavuus

Saksankielisen markkina-alueen tuntemus ja markkinoinnin mahdollisuudet (2 pv) 21. – 22.10.2019
Nordica Travel Net / Jyrki Oksanen
• Markkinatrendit ja asiakastarpeet
• Matkustusmottivit, kuluttajakäyttäytyminen ja kulttuurierot
• Markkinointi ja myyntitapahtumat: messut (b2b, b2c), myyntitapahtumat, myyntikiertueet, tutustumismatkat, kampanjasuunnittelu (yhteismarkkinointikampanjat esim. yhteistyössä matkanjärjestäjien kanssa)
• Kansainväliset jakelukanavat, Euroopan jakelutiet, matkanjärjestäjien merkitys, markkina-alueen vaatimustaso, käytännön matkanjärjestäjäesimerkkejä

Kansainvälisten matkailupalvelujen tuotteistaminen ja myynti (osa II /1 pv) (marraskuu 2019)
FlowHouse Oy / Jouni Kärkkäinen
• Matkailupalvelujen tuotteistaminen ja tuotekehitys
• Palveluiden ja tuotteiden hinnoittelu
• Hissipuheen harjoittelu
• Myynnin jälkitoimet: seuranta, mittaaminen ja analysointi

Vastuullinen matkailu (2 pv) (tammikuu 2020)
Mood of Finland / Anu Nylund
• Kestävän kehityksen ja vastuullisuuden määritelmät
• Vastuullisen toiminnan strategia ja toimintasuunnitelma
• Vastuullinen matkailuliiketoiminta matkanjärjestäjien
näkökulmasta (tuotekriteerit, kohderyhmät)

Koulutuksen päätöspäivä (keväällä 2020)

Muutokset aikataulussa ja sisällöissä mahdollisia.

Lisätietoja antaa:

Marja Kinnunen
puh. 044 705 7574
marja.kinnunen(at)raseko.fi