Siirry sisältöön

LastenAmis-toiminnasta osaamista lapsille ja opiskelijoille

LastenAmis on Rasekon kehittämä oppimisympäristö ja toimintamalli ammatillisen koulutuksen, varhaiskasvatuksen sekä perusopetuksen yhteistyölle. Konsepti on lajissaan ensimmäinen koko Suomessa. Ideana on tuoda ammatillinen koulutus lapsille tutuksi jo varhaisessa vaiheessa. 

LastenAmiksessa lapsilla ja nuorilla on aktiivinen rooli. He saavat tehdä ja kokeilla itse. Toiminnassa heitä ohjaavat ammatillisessa koulutuksessa opiskelevat nuoret ja aikuiset osana omia opintojaan.

Yksi LastenAmiksen suosituista toimintamuodoista on LEGO Education-tapahtumat, joissa perusopetuksen oppilaat pääsevät opettelemaan alkeisohjelmointia LEGO-robottien rakentamisen ja kehittämisen avulla. Ohjaajina toimivat lasten ja nuorten kasvatuksen ja hoidon osaamisalan lähihoitajaopiskelijat tai tieto- ja viestintätekniikan opiskelijat.

Ongelmanratkaisutaitoja sekä matemaattisia ja sosiaalisia taitoja

Viime viikolla LastenAmiksessa Eeronkujan toimipisteessä vieraili taas useampi alakoululaisryhmä. Yksi vierailijoista oli raisiolaisen Ihalan koulun englanninkielipainoitteinen 5. luokka. Ohjaajina toimineista toisen vuoden lähihoitajaopiskelijoista osa otti ylimääräisen haasteen vastaan ja hoiti ohjauksen hienosti englannin kielellä.

Lasten tehtävänä oli ensin rakentaa robotti ja sen jälkeen parannella sitä lisäämällä erilaisia osia ja ohjelmoinnillisia ominaisuuksia. Robotin tuli jaksaa vetää peräkärryssään esim. kännykkää. Rakentelun jälkeen pidettiin kisat, jossa katsottiin, mikä ryhmä oli onnistunut rakentamaan voimakkaimman robotin. Voittajaksi tiukassa kisassa tuli lopulta Milon ja Alvarin rakentama Peruna-Minion, joka peittosi finaalikierroksella siihen asti johtaneen SuperSakun. Peruna-Minionia tuunattiin viime hetkellä mm. lisäämällä sille toiset renkaat, välkkyvät valot ja ääni. SuperSakulla oli lisäpainon ja toisen rengasparin lisäksi korvat, jotta se kuuli rakentajiensa huutamat tsemppi-huudot sekä sisukas irvistys kasvoillaan.

Ideana siis on, että perusrobotti on kaikilla samanlainen, mutta kun se on saatu valmiiksi, alkaa ryhmä yhteistyössä tuunata robottiaan muuttaakseen sen ulkonäköä ja lisätäkseen sille erilaisia ominaisuuksia. Kokeilemalla ja testaamalla pyritään rakentamaan mahdollisimman voimakas robotti.

Ready, get set, go!

Ammatillisen koulutuksen opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat alkeisohjelmointitunnit osana omia opintojaan. Ryhmässä aina pari henkilöä ottaa ns. vetovastuun yleisohjauksesta ja muut opiskelijat ohjaavat yksin tai pareina kolmen-neljän hengen lapsiryhmiä.

Tällä kertaa vetovastuussa olivat Jonne ja Sara, jotka kiittelevät LastenAmis – konseptia: ”Lapset saavat osaamista alkeisohjelmoinnista ja ehkä innostuksen jatkaa toiminnan parissa. Me taas saamme hyvää kokemusta isojen lapsiryhmien ohjaamisesta ja toiminnan suunnittelemisesta”, Jonne kertoo. ”Olen nauttinut näistä päivistä, selvästi olen löytänyt nyt sen oman osaamisalani, jolla haluan työtä tehdä. Tämä LastenAmis-toiminta vahvistaa omia ohjaustaitoja”, Sara sanoo.

Opiskelijaryhmä otti hienosti huomioon oppilaiden tarpeita ja Jonne esimerkiksi käytti lopussa pidettävien vetokilpailujen kielenä pääasiassa englantia. Myös Aida ja Amela päättivät hooitaa ohjauksen englannin kielellä ja hienosti se sujuikin! Simon ehti viedä oman pienryhmänsä tutustumaan LEGO Educationin lisäksi samassa rakennuksessa sijaitsevaan Fab Lab Rasekoon sekä sähkö- ja automaatioalan opetukseen. Siellä lapset pääsivät näkemään ”vähän isompia robotteja” eli sitä, mihin niitä ohjelmoinnin taitoja sitten vähän vanhempana voisi käyttää!

Päivän päätteeksi tiloista poistui joukko innostuneita alakoululaisia ja toinen joukko onnistuneita amislaisia! Ammatillisen koulutuksen ja perusopetuksen/varhaiskasvatuksen LastenAmis-yhteistyö tuottaa onnistumisen elämyksiä kummallekin!

Lisää aiheesta