Siirry sisältöön

Matkailualan opiskelijat Maisaaren luontopolkua kunnostamassa

Oppilaat Pohdiskelevat.

Olemme matkailualan ryhmän kanssa suunnitelleet Turun kaupungin ulkoilusaari Iso Maisaareen uutta luontopolkua. Ensimmäisen kerran kävimme Maisaaressa tutustumassa saaren isännän opastuksella viime joulukuussa, jotta saimme käsityksen millainen luontopolku siellä oli aikaisemmin. Osasta kylttejä ei saanut enää mitään selvää, joten uusiminen oli hyvinkin ajankohtainen tulevaa kesäkautta ajatellen.

Alkuvuonna olimme hankkimassa lisää osaamista työharjoitteluissa. Nyt olemme taas ehtineet suunnittelemaan luontopolkua. Alunperin meidän piti tulla tänne Maisaareen jo viime viikolla, mutta jäätilanne oli sellainen, että saareen ei päässyt yhteysaluksella.

Tiistaiaamulla menimme kouluun seitsemäksi ja nopean pakkaamisen jälkeen lähdimme kohti Haapalan laituria, josta yhteysalus Isla kulkee. Samalla saareen vietiin ruohonleikkuri ja ”pienois-traktori/mönkijä”. Maisaaren isäntä toi myös tavaroita saaren kioskiin ja toimistoon.

Aluksi siivoilimme talven jäljiltä rakennusta, johon majoittaudumme perjantaihin asti. Kävimme myös katsomassa varaston, jossa on tarveaineita uusien kylttien rakentamiseksi.

Maisaaren isäntä tarjosi meille lounaan ja lähti itse muualle töihin. Me kävimme lounaan jälkeen suunnittelemiamme tekstejä läpi, jonka jälkeen olikin aika suorittaa pieni happihyppely. Kävimme luontopolun läpi samalla suunnitellen mihin laitamme minkäkin esittelytaulun. 1,5 tunnin metsäkierroksen jälkeen kävimme vielä hetken istumassa rannalla.

Jotta tämä reissu ei olisi pelkkää luontopolkua, niin teemme täällä myös ruokaa. Noora ja Krista ovat suunnitelleet aamupalat, koska heillä on siihen sopivat tutkinnon osat valittuna.  Minulla on yhtenä tutkinnon osana erä-, retki- ja luontoruokailut, joten minä olen suunnitellut päivälliset ja iltapalat. Tänään oli tarkoitus tehdä pizzoja retkikeittimellä ja iltapalaksi täytetyt lätyt. Tosin tällä hetkellä meitä on vajaa ryhmä saarella, joten saimme tehtyä kukin kaksi pizzaa. Näin ollen täytetyt lätyt siirtyvät huomiselle, koska enempää ei olisi tänään jaksanut syödä.

Ai niin. Tuo kuvissa vilistävä nelijalkainen on Maisaaren isännän 14 viikkoa vanha mäyräkoiran pentu nimeltä Nakki. Koska saaren isäntä tulee myöhään illalla takaisin saareen, niin menin nukkumaan ensimmäistä kertaa elämässäni Nakki kainalossa.