Siirry sisältöön

Koulutusalojen välistä osaamisen jakamista

Perhepäivähoidon tai koulunkäynnin ohjauksen opiskelijat viettivät päivän Fab Lab Rasekon digitaalisessa oppimisympäristössä miettimässä, miten Fab Labin laitteita voisi hyödyntää heidän alallaan. Opiskelijoiden tehtävänä oli yhdessä opettajan kanssa ideoida erilaisia oppimisen apuvälineitä esimerkiksi lukemiseen, laskemiseen, keskittymiseen ja toiminnan ohjaukseen. Päivän aikana syntyikin monta hyvää ideaa!

Opettaja vei ideat eteenpäin digitaalisen valmistuksen artesaaniopiskelijoille, jotka saivat tehtäväkseen tutustua oppimisen apuvälineiden tarjontaan ja kasvatus- ja ohjausalan opiskelijoiden ideoihin ja toiveisiin ja niiden pohjalta suunnitella prototyyppejä vietäväksi testikäyttöön työpaikoille. Tehtävä oli sekä haastava että mielenkiintoinen, mutta melko nopeasti kaikki löysivät jonkun oppimisen osa-alueen, johon syventyä suunnittelussa.

Myöhemmin kummankin alan opiskelijat kokoontuivat yhteen tutustumaan protomalleihin ja miettimään yhdessä, mikä malleissa toimi ja mikä ei. Päivän aikana valmistettiin erilaisia lukiviivaimia, lukujanoja, keskittymisleluja, toiminnanohjauskortteja ja kellotaulu, jolla voi opetella tunnistamaan ja erottamaan digitaalisen ja tavallisen kellon. Päivän aikana ehdittiin myös askartelemaan jouluaiheisia koristeita ja maistelemaan jouluherkkuja.

Tuotteista tuli hienoja ja onnistuneita ja nyt jäädäänkin odottelemaan palautetta käyttäjiltä. Kahden eri koulutusalan asiantuntijuuden ja kokemuksen yhdistäminen oli antoisaa. Oppimista tapahtui varmasti puolin ja toisin!