Siirry sisältöön

Ennaltaehkäisevää päihdetyötä draaman keinoin

Ryhmäkuvassa henkilöitä istumassa ja hymyilemässä.

Päihdekasvatus on tärkeää kasvatustyötä, jonka päämääränä on edistää väestön terveyttä ja hyvinvointia. Jo noin 15 vuoden ajan Naantalin seurakuntakeskuksen tiloissa on tuettu seiskaluokkalaisten päihdekasvatusta päihdeaiheisen näytelmän keinoin. Näytelmän käsikirjoittavat ja näyttelevät Rasekon mielenterveys- ja päihdetyöhön suuntautuvat lähihoitajaopiskelijat.

Tällä viikolla Suopellon ja Maijamäen seiskaluokkalaiset kulkivat pienryhmissä kertojien johdolla huoneesta toiseen ja seurasivat vaiheittain tarinaa päihteettömän nuoren ajautumista päihdekokeiluun.

Katsojiksi kaivataan myös nuorten huoltajia

Mielenterveys- ja päihdetyön osaamisalaa opiskeleva Sanna Kemppainen kertoo, että päihdedraaman tekeminen on ollut tosi mielenkiintoinen, erilainen ja kiva projekti. – Suunnittelimme draaman yhdessä porukalla ja käsikirjoitus saatiin luotua nopeasti.  

Draaman tavoitteena on se, että seiskaluokkalaisille ja heidän vanhemmilleen olisi siitä jotain hyötyä ja se pistäisi ajattelemaan. – Olisi erittäin tärkeää, että kaikki vanhemmat tulisivat katsomaan päihdedraamaa etukäteen, jotta perheissä voitaisiin keskustella sen aiheista nuorten kanssa, opiskelijat painottavat. 

Päihdedraaman jälkeen seiskaluokkalaiset siirtyivät purkuhuoneeseen, jossa he kävivät läpi tarinan eri kohtauksia joko oman koulunsa kuraattorien tai Naantalin perhetyöntekijöiden kanssa.

– Tässä purkuhuoneessa on tarkoitus käydä nuorten kanssa läpi niitä tunteita ja ajatuksia, joita näytelmä herättää. Käytämme apuna valokuvakortteja, joista jokainen oppilas valitsee yhden ja joiden pohjalta keskustemme. Sen lisäksi keskustelemme murrosikään ja päihteisiin liittyviä asioita ja lopuksi oppilaat täyttävät palautekyselyn, nuorten avohuollon ohjaaja Irina Peltopihko kertoo.

Päihdedraama toteutettiin moniammatillisena yhteistyönä Naantalin seurakunnan, nuorisotoimen ja perhepalveluiden, Rasekon sekä Suopellon ja Maijamäen koulujen kanssa.