Tämän päivän auto on täynnä elektroniikkaa. Tietokoneet ohjaavat moottoria ja hallitsevat sytytysjärjestelmiä. Jos nykyauto ei käynnisty tai vikavalo alkaa palaa, ei kuski pysty paljon muuta tekemään kuin ottamaan yhteyttä korjaamoon. Ja siellä ongelmaa alkaa ratkoa ajoneuvoasentaja tai mekaanikko.

Ajoneuvoasentajaksi opiskellaan ammattikoulussa. Hyvä opiskelupaikka on sellainen, joka tarjoaa tarpeeksi teoriaa ja paljon käytännön työtä. Rasekossa autoalan opiskelijat työskentelevät joka viikko useamman päivän korjaamohallissa oikeiden asiakastöiden parissa. Sen lisäksi oppia saadaan työssäoppimisjaksoilla, joista osan voi suorittaa ulkomailla.

Kolmatta vuottaan ajoneuvoasentajaksi opiskeleva mynämäkeläinen Matias Jokela onkin ottanut kaiken irti opiskeluajastaan. Raskaan kaluston ajoneuvoihin erikoistuva nuori mies on koulun korjaamohallissa ja työssäoppimisjaksoillaan päässyt kiinni mitä moninaisimpiin tehtäviin ja oppimisympäristöihin. Vai mitä sanotte, taitaisi monelle muullekin kelvata Matiaksen työssäoppimispaikka, jonka kautta hän on päässyt mm. Espanjan, Saksan ja Slovakian autoradoille!

Matias on ollut työssäoppimassa mietoislaisessa Lehtonen Motosportissa, jossa rakennetaan ja huolletaan kilpa-autoja ja muita erikoisautoja. Lisäksi Lehtonen Motorsport (LMS Racing) on menestynyt kilpatalli. Tämän rata-autotoiminnan kautta Matias on päässyt mukaan testaus- ja kisamatkoille Keski- ja Etelä-Eurooppaan tekemään mm. renkaanvaihtoja, mittauksia, säätöjä, erilaisia huoltotöitä ja korjauksia. Seuraavaksi testimatka vie Lapin lumisiin maisemiin! Kuulostaa aika mahtavalta työssäoppimispaikalta, vai mitä?

Toukokuussa Matias valmistuu ajoneuvoasentajaksi. Sen jälkeen olisi aikaa puolisen vuotta olla töissä, sitten kutsuu armeija. Tulevaisuus armeijan jälkeen on vielä avoin, autot ja moottoriurheilu tulevat jollain lailla elämään kuulumaan, mutta jatko-opinnot saattavat olla joko autotekniikan tai maatalouden alalta, kotona kun riittää sitäkin työtä tehtäväksi.