Oppisopimus on käytännönläheinen tapa opiskella uusi ammatti ja tai saada tutkintotodistus alalta, jolla jo työskentelee. Se sopii erinomaisesti myös jo olemassa olevien tietojen ja taitojen syventämiseen. Oppisopimuskoulutuksessa suurin osa osaamisesta hankitaan työpaikalla työtä tekemällä. Lähi- ja etäopiskeluna oppilaitoksessa suoritettavat opinnot täydentävät työssä opittua.

Sadonkorjuujuhla 6.9.2019

Perjantaina 6.9.2019 juhlistimme Rasekossa viimeisen vuoden aikana valmistuneita oppisopimusopiskelijoita. Mukaan olimme kutsuneet myös opiskelijoiden työnantajia ja työpaikkaohjaajia. Vuoden aikana Rasekossa suoritettiin lähes 200 perus-, ammatti- tai erikoisammattitutkintoa. Useat kymmenet opiskelijat myös laajensivat omaa osaamistaan suorittamalla jonkin yksittäisen tutkinnon osan ammatillisesta tutkinnosta.  Tällä hetkellä suosittuja ovat mm. erikoislaitteiden käyttämiseen tai verkkokauppaan teemoitetut tutkinnon osat, jotka kummatkin sopivat monelle eri toimialalle ja työtehtävään.

Enemmän tekijä kuin opiskelija

Joni Nordbäck suoritti rakennusalan perustutkinnon Rakennuspalvelu J. Martti & Co Oy:ssä. Runsaat puolitoista vuotta kestänyt oppisopimuskoulutus sopi nuorelle miehelle, koska hän kokee olevansa enemmän tekijä kuin opiskelija. – Menin ensin J. Martille rakennusapulaiseksi, mutta aika pian tunsin, että haluaisin päästä itse rakentamaan sen sijaan, että kannoin muille tavaraa. Onneksi myös työnantaja kiinnostui oppisopimusmahdollisuudesta ja pääsin aloittamaan opinnot. Koska minulle oli takana jo runsaasti liiketalouden koulutusta, en joutunut enää suorittamaan niin sanottuja yhteisiä aineita kuten kieliä vaan ainoastaan ammatillisia opintoja. Niinpä kävin oppilaitoksessa vain pari kertaa, lähes kaikki opinnot sain suoritettua työpaikalla, Joni Nordbäck kertoo.

Jonin työpaikkaohjaajana toimi isoveli Niko Nordbäck, joka kertoo, että opiskelun aikana Jonin kohdetyömaita jouduttiin välillä järjestelemään sen mukaan, että ne sopivat tutkinnon sisältöihin. Yleensä tämä onnistui ihan hyvin, mutta esimerkiksi mallikylpyhuone oli sellainen näyttö, joka tehtiin muualla kuin oikeassa kohteessa. – Tosiasia on, että opiskelijalla täytyy jonkun olla lähes koko ajan tukemassa ja opettamassa ja se on pois tuottavasta työstä. Siksi olisi hyvä miettiä työnantajan saamia korvauksia. Toisaalta, jos tarjolla olisi joku oikeasti alalle motivoitunut henkilö, voisimme varmasti tehdä tämän toistekin. Olen itsekin opiskellut ensimmäiseen tutkintooni oppisopimuksella, Niko Nordbäck kertoo.

Opiskelusta hyötyy koko työyhteisö

Johtamisen erikoisammattitutkinnon suorittanut, Friisilän alakoulussa erityisopettajana ja vararehtorina työskentelevä Hanna-Mari Lehtonen on todella tyytyväinen opintoihinsa. – Johtamisen koulutus oli todella hyvä paketti. Luennoitsijat olivat laadukkaita ja opinnot sai tehdä omaan työhön tiiviisti liittyen. Itse tein kehittämistyönä onnistumisanalyysin, jonka toivon hyödyntävän koko työyhteisöämme jatkossakin. Kaikkein parasta oli kuitenkin se oma opiskeluryhmä, jossa puhuimme samaa kieltä ja ymmärsimme toisiamme, vaikka tutkiskelimmekin asioita eri toimialojen ja tehtävien kautta, hän kertoo ja kiittelee samalla esimiehensä puolelta saamaansa kannustusta.

– Oliko opiskelu raskasta? Ensimmäinen vuosi meni ihan huumassa, nautin niin paljon siitä, että sain kehittyä ja oppia uutta! Viimeinen puoli vuotta oli sitten kyllä tiukka ponnistus, Hanna-Mari kertoo.

Hyvällä suunnittelulla ja johtamisella opiskelut onnistuvat

Attendon Martti on Raisiossa sijaitseva tehostetun palveluasumisen yksikkö ikääntyneille. Hoivakodin johtajana toimiva Virpi Mäkinen kertoo, että Martissa on paljon oppisopimusopiskelijoita: – Oppisopimus on erinomainen tapa opiskelijalle saada ammatti ja samalla mahdollistaa toimeentulonsa, tai edetä lisäopintojen kautta urallaan. Tällä hetkellä meillä on useampi lähihoitajaksi opiskeleva ja kaksi vanhustyön erikoisammattitutkintoa suorittavaa.

– Koulutus on kaiken A ja O työelämän elinkaaren kaikissa vaiheissa, Mäkinen sanoo. – Martissa haluamme olla joustavia ja yritämme neuvotella työvuorot ja tuntimäärät niin, että opiskelu onnistuu. Alussa perehdyttämiseen täytyy varata enemmän henkilö- ja aikaresurssia, mutta hyvällä suunnittelulla ja johtamisella se onnistuu.

– Ikääntyvien hoiva on vaativaa työtä. Oppisopimus on toimiva opiskelijalle, mutta myös hyvä tapa työnantajan päästä tutustumaan läheisemmin mahdolliseen tulevaan työvoimaan. Tällä alalla on paljon toimijoita ja myös liikkuvuutta. Koulutukseen rohkaiseminen on myös tapa sitouttaa.

Oppisopimus

Oppisopimus on määräaikainen työsopimus, jossa työnantaja kouluttaa työntekijän. Raision oppisopimustoimiston kautta voi suorittaa minkä tahansa tutkinnon (tai tutkinnon osan), jonka koulutusta Rasekossa annetaan (www.raseko.fi/jatkuva-haku). Oppisopimuksella suoritettu tutkinto antaa saman pätevyyden ja jatko-opintokelpoisuuden kuin ammatillinen oppilaitos tai lukio. Kun opiskelija valitsee oppisopimuksen, hän kouluttautuu työtä tehden, saa palkkaa ja kerryttää työkokemusta.

Perustutkintokoulutukseen pääsy ei edellytä aikaisempaa kokemusta alalta. Koulutuksen kestoon vaikuttavat mahdollinen aikaisempi koulutus ja työkokemus. Oppisopimuksella voi opiskella koko tutkinnon tai yksittäisiä tutkinnon osia.