Rasekossa vietettiin taas hyvinvointipäivää tiistaina 3.3.2020. Tällä kertaa tehtiin jotain aivan uudenlaista ja opiskelijat pääsivät ensimmäistä kertaa kisaamaan e-urheilun parissa CS:GO -turnauksessa. Tietokonepelailun lomassa oli mahdollista pelata jalkapalloa tai kaupunkisotaa Raision uudessa kuplahallissa.

Eeronkujan liikuntasalissa järjestetyn CS:GO -turnauksen valmistelut aloitettiin jo edellisenä päivänä datanomi- ja sähköopiskelijoiden sekä opettajiensa toimesta. Tapahtuman yhteistyökumppaneina olleiden Grail Questin sekä Jimm’s PC Storen ja Turku Game Academyn kautta saatiin turnausta varten käyttöön pelituolit ja -laitteet. Counter Strike – turnauksen lisäksi tapahtumassa oli mahdollista pelata erilaisia konsolipelejä.

Conny Sjöblom ja Jan Lehtinen Northernbytesista toimivat turnauksen admineina eli he ylläpitivät paikallista pelipalvelinta. Northernbytes toimii alihankkijana tapahtumajärjestäjille e-urheilun alalla. Conny ja Jan kertovat, että vastaavia e-urheilutapahtumia on nykyään runsaasti. Koulut ovat osoittaneet kiinnostustaan tapahtumia kohtaan ja kysyntä on selkeästi kasvussa. Conny itse päätyi alalle harrastuksen myötä. Jan on opiskellut datanomiksi.

Tapahtumalle oli selkeästi tilausta myös Rasekossa, sillä jo heti aamulla liikuntasaliin kerääntyi suuri joukko kiinnostuneita, pääosin nuoria miehiä. Aamupäivän karsintapeleissä oli mukana kahdeksan joukkuetta. Iltapäivällä pelattiin finaali ja turnauksen voittajajoukkueeksi itsensä taktikoi Sähkökyny, jossa pelasivat sähköalan opiskelijat Eeka, Miro, Santeri, Topias ja Samu. Onnittelut Rasekon ensimmäisille CS-mestareille!

Opiskelijoiden tunnelmat turnauksesta ovat hyvät. Tapahtuma koettiin viihdyttäväksi ja hyvin toteutetuksi. Joukkue valmistautui otteluun pelaamalla yhdessä pari peliä ennen kisaa. Joukkueen jäsenten aktiivisuus pelaamiseen on vaihtelevaa, osa kertoo pelaavansa hyvinkin aktiivisesti, osa vain satunnaisesti. Osaamista joukkueen jäsenillä selkeästi kuitenkin on, sillä voitto tuli hyvillä pisteillä!

Hyvinvointipäivänä haluttiin tällä kertaa tarjota e-urheilua, jolle nuorten parissa tuntuu olevan tilausta. Onko e-urheilu sitten urheilua? Siitä voidaan olla montaa mieltä, mutta se ainakin on totta, että e-urheilukin voi opettaa yhteishenkeä ja tiimityöskentelyä muiden joukkuelajien tapaan. Myös e-urheilussa pitää olla nopeat reaktiokyvyt ja pelaajan pitää olla hyvä omaksumaan uusia asioita. Myös paineensietokykyä pitää omata, sillä Rasekonkin turnaus pelattiin liveyleisön edessä.

Hyvinvointipäivissä tulee jatkossakin fyysisellä liikunnalla olemaan suuri sija, mutta paikkansa niistä löytää myös pelaaminen ja e-urheilu. Tarkoituksena onkin tehdä tapahtumasta jatkumo Rasekossa. Kenet mahdetaan kruunata ensi vuonna CS-voittajiksi?